HP_lang2

1.1 BETALNING & FRAKT FÖR PRIVATKONSUMENTER 
För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen.



BETALNINGSALTERNATIVEN

1.1.1 Betalning mot faktura via Payson.
Faktura för svenska privatpersoner (faktureringsavgift på 39 kr inkl moms tillkommer).
Vid försäljning till svenska privatpersoner tillämpar vi betalningsvillkoret 14 dagar netto från fakturadatum. (Företagskunder, organisationer, föreningar och församlingar köper mot 14-dagars, 20-dagars och 30-dagars faktura, beroende på avtalad betalningstid).
Försäljning till stat, skola, kommun och landsting sker mot 30-dagars faktura samt tillkommer ingen faktureringsavgift.
För att få köpa mot faktura måste du som privatperson vara minst 18 år och beställa till din bokföringsadress.

Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress. Vid val av faktura som betalningsmedel tillkommer en extra avgift om 39 kr inkl moms.

Betalning med Payson 
Använd Payson för att enkelt och tryggt betala till oss. Med Payson kan du sätta in pengar med VISA, MasterCard samt internetbank (Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank). Läs mer om Payson här: www.payson.se

1.1.2 Kortbetalning
Vi accepterar VISA och Mastercard. Vår samarbetspartner för dessa transaktioner är Payson. Ett företag som garanterar en snabb och säker betalning.
Betalningen sker över en säker anslutning. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet – 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
När kortuppgifterna är mottagna, och kryptering inte längre är nödvändig får användaren återvända till butiken – då kan en varning visas om att man kommer till en osäker sajt. Detta är helt i sin ordning och innebär ingen säkerhetsrisk, alla känsliga uppgifter är då redan hanterade.

Så här fungerar det:
När du är har valt att betala med kort kommer du till Paysons säkra betalväxel för kreditkort. Sedan väljer du vilket kreditkort som du ska använda dig av (VISA eller Mastercard), fyll i fäten Kortnummer och Giltigt till (månad), Giltigt till (år) samt Giltigt till (år). Kontroll sker av de uppgifter som har lämnats.

Vad är säkerhetskod (CVV2/CVC2/CSC)?
För att höja säkerheten uppmanas du som kund att ange tre sista (Amreican Express 4 siffror) siffrorna som är tryckta i signaturfältet på baksidan av kortet. CVV2 är VISAs benämning och CVC2 är MasterCards benämning. American Express motsvarighet kallas CSC. Andra benämningar på marknaden som används är säkerhetskod, CVV-kod, CVx eller säkerhetsnummer. Denna kod skickas till kortutgivaren för kontroll och verifiering.

Var hittar jag koden på kortet?
På Visa, MasterCard och Eurocard hittar du koden som är de tre sista siffrorna i namnteckningsfältet på kortets baksida. Om du använder American Express är koden fyrsiffrig och finns på kortets framsida.

Varför måste säkerhetskod anges? 
Detta är för att höja säkerheten. Dessa siffror är slumpmässigt framtagna av kortutgivaren och får endast användas som verifikation vid Distanshandelsköp.
Om du vill veta mer om säkerhetskoden, kontakta din bank eller kortutgivare.

Verified By Visa
Verified by Visa är Visas benämning av 3D Secure standarden för säker identifiering av kortkund vid Internetköp.

Kortutgivare som har erbjudit sina kortkunder denna tjänst kommer att kunna identifiera och verifiera kortkundens identitet på ett säkert sätt. Kortkunden länkas till sin kortutgivare och får ange användarnamn och lösenord.
Läs mer om Verified by VISA

MasterCard SecureCode 
Mastercard SecureCode är Mastercards benämning av 3D Secure standarden för säker identifiering av kortkund vid Internetköp. Kortutgivare som har erbjudit sina kortkunder denna tjänst kommer att kunna identifiera och verifiera kortkundens identitet på ett säkert sätt. Kortkunden länkas till sin kortutgivare och får ange användarnamn och lösenord.
Läs mer om MasterCard SecureCode

1.1.3 Betalning via Internetbank
Vi accepterar betalningar via internetbankerna Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. Vår samarbetspartner för dessa transaktioner är Payson. Ett svenskt företag som garanterar en snabb och säker betalning.

Så här fungerar det:
När du är klar med ditt köp och du har valt att betala via Internetbank kommer du till Payson betalväxel. Sedan väljer du vilken bank som du ska använda dig av. Nu skickas du vidare till din bank där du får bekräfta köpet.

1.1.4 Betalning med Payson
Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.


1.1.5 Förskottsbetalning till vårt bankgiro
Vid förskottsbetalning till bankgiro anger du ditt namn och adress. Efter att du satt betalt in till vårt bankgiro tar det ca 2-3 vardagar för oss att bekräfta inbetalningen. Vårt bankgironummer är 5806-2191. Vi producerar dina varor först efter att betalningen syns på vårt konto.

1.1.6 Betalning via swish
Betala in summa inkl. frakt via Swish på nr 1236072391 (detta nummer är ett företags Swish som är kopplat till moderbolaget Originalbyrån AB i Halmstad. 
Meddela ditt ordernummer. Pengarna kommer att synas direkt på vårt konto

FRAKT
Fraktkostnaden 36-69 kr
OBS: Vi levererar ej Postpaket/Företagspaket/Budsändningar till boxadresser. 

Leveranser till Danmark 
Vi levererar till Danmark.

Leveranser till Norge
Vi levererar till Norge. Svensk moms 25% kommer att dras av i kassan. Kostnader som kan tillkomma är avgift för att Norska tullen ligger ute med momsen. Vidare kan det även tillkomma införtullningsavgift på brev. Kontrollera rådande regler för ditt land. Fraktavgift (inkl emballage samt administration av tullfaktura) till Norge 159:-SEK

LEVERANSTIDER
Leveranser inom Sverige
Leveranstiderna ligger på 3-14 vardagar, beroende på lagerstatus.
Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång, lagerslut, förseningar från leverantörer mm.

Leveranser till Danmark
Leveranstiderna ligger på ca 3-16 vardagar, beroende på lagerstatus.
Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång, lagerslut, förseningar från tillverkaren mm.




FÖRETAGSINFORMATION
Originalbyrån i Halmstad AB (Happy Print)
Frisagård 474
30561 Harplinge

Kontouppgifter:
Bankgiro: 5806-2191

Org.nr: 556339-7028
Momsreg.nr: SE556339702801

Kontakt:
Kundtjänst telefon: 0704921051

E-post: order@happyprint.se

1.2 ALLMÄNNA VILLKOR FÖR PRIVATKONSUMENTER (se längre ner för Allmänna villkor för företag)
För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen. Du kan läsa mer om dina rättigheter som konsument hos Konsumentverket.

FÖRETAGET levererar till privatpersoner, företag, skolor, organisationer, föreningar och församlingar på den svenska, danska och finska marknaden.

Åldersgräns för beställningar
Kunder under 18 år måste ha förmyndares tillstånd för att göra beställningar hos oss.

PRISER
Priserna på våra varor anges i svenska kronor. 
Fraktkostnad tillkommer alla beställningar. Fraktkostnaden läggs sedan till i totalkostnaden innan du bekräftar din beställning (frakt kostar 36-69:- (inkl moms).

KUND-/PERSONUPPGIFTER
För att handla hos oss måste du ange uppgifter i samtliga fält som är obligatoriska vid kundregistreringen. Om vi inte har din e-mailadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte meddela dig om kända leveransförseningar eller om någon del av din beställning ej kan levereras.

De personuppgifter du lämnar till oss används för orderhantering, fakturering, information, marknadsföring och annat som syftar till att vår tjänst ska fungera så bra som möjligt. Uppgifterna förs inte vidare till någon tredje part.

INGET LÄGSTA ORDERVÄRDE
Vi tillämpar inget lägsta ordervärde. Du kan beställa för ett värde från 1 kr.

LEVERANS

Leveranssätt
Din beställning skickas som A-brev Varubrev samt spårbart Skicka lätt

Leveranstid
3-14 dagar beroende på orderingång

Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan.
Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång.

Avbeställning
Då din produkt produceras efter din beställning kan du ej avbeställa din produkt efter att ordern är satt. Ångrar du dig, kontakta oss snarast, har vi ej påbörjat din order går det naturligtvis att avbeställa.

AVGIFT FÖR OUTLÖSTA PAKET
Vid outlösta paket debiterar vi en avgift om 395 kr (inkl moms) för att täcka de avgifter som uppkommer i samband med att paketet går i retur till oss. Har du beställt egna motiv eller andra specielbeställda varor debiterar vi fullt för ditt paket. Har du missat att hämta ut ditt paket men ändå vill ha din vara, kontakta oss så skickar vi det igen (då ny fraktavgift inbetalts)

TRANSPORTSKADADE VAROR
Om en vara skadas under transporten, skall skadan anmälas omgående till speditören (Posten, Schenker, DHL eller liknande).
Du kontaktar även oss för reklamation då vi ansvarar för att leveranserna kommer fram till dig välbehållna.

ÄGANDERÄTTFÖRBEHÅLL
Alla varor du beställt är Happy prints egendom tills att full betalning kommit oss tillhanda.

REKLAMATIONSVILLKOR OCH ÅNGERRÄTT
För att reklamera en felaktig eller defekt vara ber vi dig kontakta oss omgående (senast 8 dagar efter mottagande av din vara). Vi skickar dig en ny vara utan någon extra fraktkostnad, förutsatt att varan finns tillgänglig. Kan vi inte ersätta dig med en ny vara gör vi en återbetalning till dig när vi fått den defekta varan i retur. För retur av defekta varor skickar vi en fraktsedel med betalt porto.

Vid reklamation skall kund kontakta Happy print och för att förenkla hanteringen av reklamationen uppge ordernummer samt orsak till reklamationen.



Returadressen är:
Frisagård 474
30561 Harplinge
Sverige



FORCE MAJEUR
Händelse utanför FÖRETAGETS kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att FÖRETAGET befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

ÖVRIGT
FÖRETAGET förbehåller sig rätten till ändring av all information utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning eller om ett försäljningsobjekt utgått, har FÖRETAGET rätt att häva köpet och återbetala eventuella i förskott inbetalda belopp.

COOKIES
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om det.

FÖRETAGET använder cookies.

En så kallad session-cookie sparas på din dator för att se till att varor du vill köpa hamnar i din egen kundvagn, samt att se till att du kan logga in på korrekt konto. Cookien innehåller ingen personinformation och det går inte att använda informationen på något sätt. Cookiens enda funktion är att tekniskt se till att man är korrekt inloggad på sitt eget konto. För att det ska gå att logga in och handla på Happy print krävs alltså att du har cookies aktiverat i din webbläsare.